De Geely Galaxy E5 is een nieuwe elektrische SUV met Chinese chips

Galaxy is een premium lijn onder het Geely merk, met een eigen designtaal, marketing, en dealernetwerk. De Galaxy lijn is gericht op jonge consumenten, en de auto’s zijn dus afgeladen met de nieuwste technologie. Galaxy verkoopt op dit moment 3 auto’s: de L6 sedan, de E8 sedan en de L7 SUV. Modellen met een L in de naam zijn PHEV’s en modellen met een E zijn EV’s. De nummers hebben ook betekenis: even nummers voor sedans en oneven voor SUV’s. Een naamsysteem met logica, dat zie je maar weinig in China.

Mooi maar niet spannend

De Geely Galaxy E5 is een middelgrote SUV met een mooi maar ook behoudend ontwerp, met smalle koplampen, vouwen over de deuren, verborgen deurhendels en een klein spoilertje boven de achterruit. De koplampen met donkere lenzen zijn een nieuwe ontwerptrend in China, bijna iedere auto die op de markt komt heeft dit type lampen. Trends worden altijd razendsnel gekopieerd in China. Het interieur van de E5 is indrukwekkend, met lichte kleuren en mooie materialen zoals hout en aluminium. Het twee-spaak stuur is ovaal van vorm met een platte onderkant en een indrukwekkende knoppenwinkel. Ook in het midden een rijtje knoppen en een draaiknop. Steeds meer Chinese automakers brengen knoppen terug in het interieur. In het midden zit een groot touchscreen, de bestuurder heeft een instrumentenpaneel en een HUD. Het audiosysteem met 16 speakers is gemaakt door het Chinese Wanos, veel andere merken gebruiken Europese of Japanse audio-merken.

Veel eigen techniek

Het besturingssysteem heet Flyme Auto OS, ontwikkeld door Meizu, een smartphone fabrikant die in 2022 door de Geely Group werd opgeslokt. Geely een ‘ecosysteem’ neerzetten waar smartphones en auto’s naadloos samenwerken, net als Xiaomi en Huawei dat doen. Meizu is ook de maker van de Polestar Phone, die voorlopig alleen in China te koop is.  De meeste Chinese automakers maken gebruik van Amerikaans Nvidia chips. Maar ook hier kiest Geely lokaal: de Longying One, een ‘smart cabin chip’ ontwikkeld door chipmaker SiEngine, waar de Geely Group weer een belang in heeft. De 7nm chip stuurt het infotainment én de ADAS aan, andere fabrikanten gebruiken meestal twee aparte chips.

De E5 staat op het Geely Electric Architecture (GEA) platform. Het formaat is: 4615/1901/1670, 2750. De E5 heeft een elektromotor op de achteras met 218 pk, de topsnelheid is 175 km/u. Onder de vloer ligt een LFP accu met een nog onbekend formaat.

“Geely heeft het vermoedelijk al druk genoeg in Europa, met Volvo, Polestar, Smart en Zeekr”

Voor China en de wereld

De Galaxy E5 komt deze zomer op de Chinese markt met een geschatte prijs van 150.000 – 200.000 yuan (19.200 – 25.700 euro). De E5 is ook bedoeld voor export. Geely zegt dat de E5 de eerste auto is die van het begin is ontwikkeld met rechts- en links gestuurde varianten, en dat is van belang voor export naar Zuidoost Azië, waar Chinese merken de EV-markt grotendeels in handen hebben. Geely wil de Galaxy lijn ook in Europa gaan verkopen, maar wanneer precies is onduidelijk. Geely heeft het vermoedelijk al druk genoeg in Europa, met Volvo, Polestar, Smart en Zeekr. In China groeit de Galaxy lijn gewoon verder, dit jaar komen er naast de E5 nog twee nieuwe modellen in de showrooms.

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)