Continental en DeepDrive, een in München gevestigde startup op het gebied van aandrijftechniek, ontwikkelen momenteel een naafmotor met ingebouwde rem. Een nieuwe technologie, die de toekomst van elektrisch rijden zou kunnen veranderen. Continental verwacht dat deze motor in 2025 in productie gaat.
Nieuwe technologie, nieuwe mogelijkheden
De nieuwe technologie die Continental en DeepDrive hebben ontwikkeld, kan de toekomst van elektrisch rijden veranderen. Een naafmotor met ingebouwde rem is compacter en naar eigen zeggen ook efficiënter dan traditionele aandrijfsystemen. Daardoor wordt de actieradius vergroot. De ingebouwde rem het mogelijk om de motor te gebruiken om te remmen, waardoor er minder remblokken nodig zijn en de kosten voor onderhoud worden verlaagd.
Compact en efficiënt
De naafmotor met ingebouwde rem heeft een aantal voordelen ten opzichte van traditionele aandrijfsystemen. De motor is compacter en efficiënter, waardoor er meer ruimte is voor accu’s en de actieradius wordt vergroot. De ingebouwde rem maakt het mogelijk om de motor te gebruiken om te remmen, waardoor er geen remmen nodig zullen zijn.
Naafmotor
Continental verwacht dat de naafmotor met ingebouwde rem een belangrijke rol zal spelen in de toekomst van elektrisch rijden. Om hier wat dieper op in te gaan: DeepDrive heeft een gepatenteerde dual-rotor, radiale fluxmotor ontwikkeld die zowel als centrale aandrijfeenheid als wielnaafaandrijving in serieproductievoertuigen kan worden geïnstalleerd. Deze motor is het technologische hart van de samenwerking en wordt geoptimaliseerd voor een efficiënte, compacte wielnaafaandrijving die kosteneffectieve productie mogelijk maakt.
Doordat Continental niet alleen met remcomponenten bijdraagt, maar ook met expertise in het industrialiseren van producten tot aan serieontwikkeling, zal de innovatieve elektromotor van het in München gevestigde DeepDrive binnenkort klaar zijn voor de weg. De motor krijgt een vermogen van 150 kW en een koppel van 350 Nm.
Later ook zonder hydraulische componenten
Vooralsnog wordt er een hydraulische rem geïntegreerd in de naafmotor. Op de lange termijn is het ook gepland om droge remsystemen zonder hydraulische componenten te integreren in DeepDrive’s innovatieve wielnaafaandrijving. Met deze ontwikkeling zet men de eerste stap naar een zogenaamde ‘corner module’. Dit is een compacte eenheid die direct op het wiel wordt gemonteerd en geïntegreerde chassiscomponenten kan bevatten, zoals luchtveringsystemen van Continental.
Het bedrijf verwacht dat de motor in 2025 in productie zal gaan en zal worden toegepast in een breed scala aan elektrische voertuigen, van kleine stadsauto’s tot grote SUV’s.