Helaas denkt menigeen die de woorden ‘elektrisch rijden’ hoort, meteen aan de hoge prijskaartjes die vaak aan deze auto’s hangen. Inderdaad, de eerste elektrische auto’s waren vaak aardig aan de prijs. Maar de tijden veranderen, en de aangekondigde elektrische Citroën ë-C3 is daar het levende bewijs van.
Nieuwe ë-C3 wellicht iets kleiner dan huidige C3
De Citroën ë-C3, een compacte hatchback, is misschien niet direct een auto die de aandacht trekt. Totdat je hoort dat deze auto niet alleen de kenmerkende stijl van Citroën met de voordelen van elektrisch rijden combineert, maar ook nog eens heel betaalbaar wordt.
Die nieuwe, elektrische Citroën ë-C3 wordt volgens berichten in de media gebouwd op een ‘elektrisch’ platform, en dat zal waarschijnlijk het e-CMP platform zijn. Veel meer weten we niet, behalve dan dat hij technisch verwant zou zijn met de in India en Zuid-Amerika aangeboden naamgenoot. Hierboven zie je trouwens de foto van de in India verkrijgbare ë-C3, die zo te zien iets kleiner is dan de hier verkrijgbare C3.
Daarvan weten we wel de nodige specificaties: een 42 kW elektromotor die voor redelijk bescheiden prestaties zorgt. De topsnelheid zou slechts iets meer dan 100 km/u bedragen, al zou de sprint wel behoorlijk vlot gaan. De actieradius is ondanks de bescheiden 29 kWh accu altijd nog meer dan 300 kilometer, al zal dat volgens een zeer optimistische Aziatische norm zijn, of volgens de WLTP-City norm.
Volgend jaar op de markt
Maar die bescheiden prestaties leiden wel tot een lage prijs. Het schijnt dat de Citroën ë-C3 minder dan €25.000 gaat kosten, waarmee het een van de meest betaalbare elektrische auto’s op de markt wordt. De auto wordt misschien nog dit jaar onthuld en zal zeer waarschijnlijk volgend jaar al te koop zijn op de verschillende Europese markten.
Made in Europe
De productie van de nieuwe ë-C3 moet plaats vinden in Slowakije terwijl de accu’s worden geleverd door het Chinese CATL. Dit laatste zou invloed kunnen hebben op de subsidiëring van de auto, aangezien de Europese Unie subsidies wil beperken voor auto’s met accu’s die buiten de EU zijn geproduceerd.
Op het gebied van concurrentie zal de ë-C3 te maken met de iets goedkopere en kleinere Dacia Spring Electric terwijl er ook een aantal Chinese concurrenten (oa de BYD Dolphin) op de loer zal liggen. Maar moederbedrijf Stellantis zal met de introductie van de nieuwe Citroën ë-C3 wel de aangekondigde goedkope elektrische auto’s van de Volkswagen Groep voor zijn. Daar zullen ze ongetwijfeld blij mee zijn.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com