Chinese automerken bouwen zelf batterijpakketten

De concurrentie tussen EV-makers in China is moordend. Merken proberen zich te onderscheiden met ontwerp, rij assistentiesystemen, vermogen, en vooral met het bereik. Daarvoor  is het batterijpakket het belangrijkst. Maar er zijn in China slechts een beperkt aantal top-leveranciers van batterijpakketten, die bovendien aan iedereen leveren.

Een pakket van de plank van CATL, CALB, of BYD is dus voor veel merken niet onderscheidend genoeg meer. Daarom ontwikkelen automerken steeds vaker zelf batterijpakketten, exclusief voor de eigen auto’s. Daardoor zijn ze niet langer afhankelijk van een leverancier, ze kunnen de batterij perfect passend maken, speciale eigenschappen toevoegen, en ze kunnen de consument vertellen dat de auto is voorzien van een uniek batterijpakket. Kort na elkaar kwamen Aion, NIO en Zeekr met zelf ontwikkelde batterijpakketten.

Aion Yinpai

Aion is een van China’s grootste EV merken. Het koopt nu batterijen in bij CATL, EVE en CALB, maar daar willen ze dus vanaf. Aion’s nieuwe eigen Yinpai LFP batterij heeft een levensduur van 1,5 miljoen kilometer en een energiedichtheid van 146.5Wh/kg, hoog voor een LFP. GAC, het moederbedrijf van Aion, heeft in de zuidelijke stad Guangzhou een gigantische fabriek neergezet die 600.000 Yinpai batterijpakketten per jaar gaat produceren. Deze komen vanaf eind 2024 in Aion auto’s te liggen.

NIO 150 kWh

NIO koopt in bij CATL en CALB. Ook NIO wil zijn eigen ding en werkt aan een 150 kWh semi-solid-state pakket met een energiedichtheid van 261 Wh/kg, en dat is 44% meer dan bij de batterijen die NIO nu gebruikt. Hij heeft wel hetzelfde formaat en kan dus meedraaien in NIO’s wissel netwerk. Tijdens een test door NIO in de ET7 bleek een bereik van 1044 kilometer. De nieuwe NIO ET9 sedan krijgt de batterij als eerste, en die komt half 2024 op de markt.

Zeekr Jinzhuan

Zeekr heeft maar één batterijenleverancier: CATL, en dat zit niet lekker, dus is Zeekr zelf aan de slag gegaan. De nieuwe 75.6 kWh Jinzhuan LFP batterij is ingebed in een 800V platform en kan snelladen tot 500 kW: 10-80% in 15 minuten. De naam betekent ‘Gouden Brik’, en de batterij heeft een goudgekleurde bovenlaag. De eerste auto waar de Jinzhuan in komt te liggen is de Zeekr 007, die nog dit jaar op de markt komt, met een bereik van 688 kilometer.

Chinese bedrijven werken daarnaast razensnel verder aan allerlei soorten nieuwe batterijtechnologieën, van solid-state tot sodium-ion, niobium-ion, en combinaties zoals lithium-iron-manganese-phosphate (LMFP). Wordt vervolgd!

Tekst: Tycho de Feijter

696 464 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)