China overspoelt Zuidoost-Azië met goedkope EV’s

In Nederland maakt men zich druk over de komst van een tiental Chinese automerken, die samen maar een paar procent van de markt in handen hebben. In Zuidoost-Azië is de Chinese EV invasie veel verder gevorderd. De belangstelling vanuit China voor de Zuidoost-Aziatische markt is niet nieuw. Al zeker tien jaar zijn diverse bedrijven actief in bijvoorbeeld de Filipijnen en Thailand, met export en ook met lokale assemblage. Het ging vooral om goedkope pick-up trucks en SUV’s, aangedreven door benzine- of dieselmotoren. Maar met de EV-revolutie in China is de invasie in een stroomversnelling gekomen. 

Strategische fabrieksopbouw en samenwerkingen

Plots verschijnen er tientallen Chinese EV merken in het gebied, en ze bouwen meteen volwaardige fabrieken waar ze betaalbare EV’s in elkaar zetten voor de lokale markten. In het kielzog van de automakers komen de batterij bouwers, die eveneens fabrieken neerzetten. De Chinezen doen het niet alleen, in ieder land werken ze samen met lokale partijen, bij zowel productie als verkoop als marketing & PR. Daarbij maken ze dankbaar gebruik van de Chinese diaspora, die soms al eeuwen in Zuidoost-Azië aanwezig is, en vaak een belangrijke rol speelt in de lokale economie.

BYD Thailand

De rol van Thailand, Vietnam en Indonesië

Thailand is van oudsher een hub voor autoproductie in Zuidoost-Azië. Merken als Ford en Toyota hebben grote fabrieken, en er zijn dus al veel toeleveranciers. Chinese merken zijn in dit gespreide bedje gesprongen. MG had al een fabriek voor benzineauto’s in Thailand en bouwt nu een nieuwe voor EV’s, compleet met eigen productielijn voor batterijen. BYD en Neta bouwen ook EV’s in Thailand, en Aion en Changan zijn fabrieken aan het bouwen. Verschillende Chinese batterij bouwers zijn ook neergestreken in Thailand, waaronder CATL en SVOLT. Ook in Vietnam komen de Chinezen kijken. Wuling produceert al EV’s en BYD heeft plannen voor een nieuwe fabriek. Verder naar het zuiden ligt Indonesië, een land met een grote bevolking en een enorme potentiële markt. Bovendien beschikt het land over grote nikkel reserves, wat het extra interessant maakt voor Chinese bedrijven. BYD gaat dan ook een complete batterij-keten plus een fabriek bouwen, en Neta en Wuling zijn bezig met het opzetten van fabricage.

Neta Indonesia

Marktdominantie zonder echte concurrentie

Chinese merken verkopen vooral hun goedkoopste EV’s in Zuidoost-Azië, en in dit segment is er geen concurrentie in het gebied. De Chinezen hebben de markt eigenlijk voor zichzelf. Die markt is nog niet heel groot maar groeit snel, met name in de grote steden waar hoogopgeleiden met een goed salaris heel graag met een compacte EV door de stad willen zoeven. Volgens de meest recente cijfers hebben EV’s een marktaandeel van 6.0% in Zuidoost-Azië. De marktleider is BYD met 26% en de bestverkochte auto is de BYD Atto 3.

Wuling Vietnam

De enige ietwat serieuze concurrent is Vinfast uit Vietnam, een merk dat eveneens goedkopere EV’s produceert voor de Zuidoost-Aziatische markt. Maar ook daar verdient China centjes aan, want de accu’s voor Vinfast komen van het Chinese Gotion, dat bovendien een aandeel heeft in de Vietnamese autobouwer. Merken als Tesla en Hyundai verkopen ook EV’s in het gebied, maar die zitten in een veel hoger marktsegment. De komende tijd zal de Chinese expansie in Zuidoost-Azië dus doorgaan. De Chinezen bieden het juiste product voor de juiste prijs, werken intensief samen met lokale partijen, en hebben weinig te vrezen van de concurrentie.

Tekst: Tycho de Feijter

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)