In een wereld die snakt naar duurzaamheid, heeft de Chinese accugigant CATL een doorbraak bereikt die de toekomst van elektrisch rijden zou kunnen veranderen. Met de onthulling van de “Shenxing superfast charging battery”, gebaseerd op de doorgaans betaalbare LFP-accuchemie, wil CATL een nieuwe standaard zetten.
Gekristalliseerd kathodemateriaal
Bij de Shenxing superfast charging battery maakt CATL gebruik van volledig gekristalliseerd LFP-kathodemateriaal. Daardoor kan de extractie van lithiumionen uit de kathode veel sneller verlopen. Het grafietoppervlak van de anode is gecoat met een poreuze laag die de eigenschappen van het grafiet wijzigt, waardoor het aantal paden voor de extractie van ionen toeneemt. Dit versnelt de stroomgeleiding en dus ook het opladen.
Een nieuw tijdperk?
Wat maakt deze accu zo bijzonder? Het antwoord ligt in de veel hogere oplaadsnelheid. Stel je voor dat je de accu van een elektrische auto in slechts 10 minuten voor 400 kilometer kunt opladen. Want dat is wat CATL belooft. Dat snellere opladen werkt bovendien over een breed temperatuurbereik. Zelfs bij temperaturen van -10°C kun je de accu in 30 minuten van 0 tot 80 procent opladen.
Voorlopig alleen voor hogere prijssegment
CATL’s CTO Gao Huan verklaarde dat hoewel het superfast charging momenteel een optie kan zijn voor high-end elektrische voertuigen, men er door voortdurende technologische verbeteringen en kostenreductie naar streeft om Shenxing betaalbaarder te maken, zodat het de standaardaccu voor elk elektrisch voertuig zou kunnen zijn.
Volgend jaar al beschikbaar
Uiteraard wacht de wereld met ingehouden adem op de serieproductie van de Shenxing superfast charging battery. CATL verwacht dat de productie eind 2023 zal beginnen. Begin 2024 zouden de accu’s voor commerciële toepassingen beschikbaar zijn. Dit is dus niet zomaar een technologische demonstratie; het is een tastbare realiteit die binnenkort op de markt zal zijn.
Gamechanger?
De impact van deze accu gaat waarschijnlijk verder dan de alleen technische specificaties. We zitten al jaren uit te kijken naar solid-state accu’s. Die komen ‘ergens in de komende jaren’. Men kan deze accu’s weliswaar onder laboratoriumomstandigheden produceren maar een grootschalige serieproductie zit er voorlopig niet in.
De nieuwe Shenxing-accutechnologie van CATL biedt voor zover wij weten niet de energiedichtheid van solid-state accu’s maar komt qua laadsnelheid heel aardig in de buurt. Bovendien is de nieuwe accutechnologie van CATL wél op korte termijn beschikbaar. Daarmee zou CATL wel eens de opkomst van de solid-state accu de pas af kunnen snijden.
Laten we niet vergeten dat LFP-accu’s (lithium-ijzerfosfaat) geen kobalt en nikkel bevatten, zodat de beschikbaarheid van zeldzame grondstoffen ook een veel minder groot probleem is. En als ook de Shenxing-accu’s op termijn betaalbaarder worden, dan is er nog een voordeel bij.
Kortom: genoeg argumenten waardoor CATL’s Shenxing-accu’s wel degelijk een gamechanger zouden kunnen worden.