Het Britse sportwagenmerk Caterham, bekend om zijn lichtgewicht en minimalistische ‘retro’-ontwerpen, heeft met de onthulling van de Project V een gedurfde stap gezet. Niet alleen omdat het een elektrische sportwagen is, maar ook omdat hij én heel modern oogt, én dicht is. Dat zagen we tot dusver niet bij Caterham.
Moderne technologie in een modern ontwerp
Kennelijk dacht men bij Caterham dat als men toch de stap naar een moderne, elektrische aandrijflijn moet zetten, men er dan net zo goed een modern ontwerp voor moest bedenken. Dat wil nog niet zeggen dat het ontwerp van de Project V niet is geïnspireerd op de minimalistische filosofie van Caterham. Anthony Jannarelly, de hoofdontwerper van het project, legt uit: “Het Caterham Seven’s design is eenvoudig en minimalistisch, het is ontworpen voor zijn beoogde functie, om lichtgewicht en leuk om te rijden te zijn. Met Project V passen we deze filosofie toe op de sportcoupé architectuur om een verleidelijke en tijdloze silhouet te creëren. Elk kenmerk moet zichzelf rechtvaardigen vanuit een gewichtsperspectief om lichtheid te behouden en de betrokkenheid van de bestuurder te optimaliseren.”
Snel op de weg én bij de lader
Met de technische specificaties van de Project V maakt Caterham net zo veel indruk als met het ontwerp. De auto wordt aangedreven door een 200 kW synchroon motor met permanente magneet, geplaatst aan de achterzijde van de auto. De auto is uitgerust met een tweepakket 55 kWh USOC-accu met geavanceerd thermisch beheer, welke in slechts 15 minuten van 20 naar 80 procent kan worden opgeladen. Met een geschatte topsnelheid van 230 km/u en een bereik van zo’n 400 kilometer, biedt de Project V een opwindende rijervaring zonder de beperkingen van een beperkt bereik.
Lichtgewicht
De Caterham Project V is niet alleen snel, maar ook licht. Met een rijklaar gewicht van slechts 1.190 kilo blijft de auto trouw aan de lichtgewicht filosofie van Caterham. De auto is gebouwd op een innovatief koolstofvezel en aluminium composiet chassis met composiet carrosserie, wat bijdraagt aan het lage gewicht.
EVO Magazine, een gerespecteerde stem in de autowereld, heeft de Project V al geprezen als “een van de eerste EV’s die het elektrische sportwagenraadsel zou kunnen kraken… ondersteund door de pure, eenvoudige techniek die het merk definieert.”
Rond de ton
De prijs van de Project V begint bij minder dan £80.000 GBP (voor de Britse markt), zodat hij hier dus ongeveer een ton zal gaan kosten. Dat maakt hem nog niet erg toegankelijk maakt voor een breed publiek maar er zijn ongetwijfeld genoeg autoliefhebbers die dit een acceptabel bedrag vinden voor een unieke en opwindende rijervaring. Wie toch liever een elektrische Caterham is het bekende ‘Seven’ design wil: daarvoor is er de Caterham EV Seven.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com