Van een elektrische auto zou je verwachten dat die zuinig en efficiënt is. Dat is allesbehalve het geval bij de nieuwe Cadillac Escalade IQ. Indrukwekkend kunnen we deze auto wel noemen, maar dan hebben we het over het imposante formaat. De specificaties zijn trouwens best wel oké, zolang we maar niet naar het verbruik kijken.
Groot en zwaar
De Cadillac Escalade IQ is watje noemt een gigant. Met een lengte van 5,70 meter, een breedte van 2,39 meter en een hoogte van 1,93 meter is het een van de grootste elektrische SUV’s op de markt. Ook het gewicht van de Escalade IQ is indrukwekkend. Met een totaalgewicht van meer dan 3,5 ton mag je hem hier alleen met een groot rijbewijs besturen.
Dit gewicht houdt niet alleen verband met het riante formaat, maar ook met de krachtige accu en de robuuste bouw van de auto. Het zorgt natuurlijk ook voor een stabiele wegligging en draagt daardoor ook bij aan de luxe rijervaring die je van een Cadillac mag verwachten. De riante afmetingen – de wielbasis bedraagt 3,46 meter – geven de auto niet alleen een imposante uitstraling maar ook een heel ruim interieur dat getuige de foto’s uitermate comfortabel en luxueus is uitgevoerd.
De bagageruimte heeft – afhankelijk van de stoelconfiguratie – een inhoud van 670 tot 3.374 liter en in de enorme frunk past nog eens 345 liter.
Specificaties zijn net zo indrukwekkend
Het spreekt voor zich dat de specificaties van de Cadillac Escalade IQ ook aardig wat indruk maken. Ten eerste de aandrijflijn. Die bestaat uit twee motoren, die samen een vermogen van maximaal 559 kW en een koppel van 1064 Nm leveren. De topsnelheid bedraagt 180 km/u en de acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat in zo’n 5 seconden. Verder mag de Cadillac Escalade IQ een aanhanger van zo’n 3.600 kilo trekken.
Met een accucapaciteit van 200 kWh, verdeeld over twee accupakketten, biedt de Escalade IQ een actieradius van maar liefst 724 kilometer. Het verbruik bedraagt dan omgerekend bijna 28 kWh/100 km. Er zijn auto’s die het met de helft doen. Omdat die twee accupakketten in serie staan werkt de auto op een systeemspanning van 800 volt, wat hoge laadsnelheden mogelijk maakt.
Verder zou de Cadillac Escalade IQ standaard geschikt zijn voor bi-directioneel laden en is hij – dat is dan weer opvallend – tegen meerprijs ook geschikt voor V2L. Er zou ook een nog krachtigere variant met drie motoren in de planning staan.
Ook in Europa verkrijgbaar?
Men noemt dit een ‘2025-model’ zodat hij waarschijnlijk na volgende zomer in de showroom staat, de leveringen beginnen mogelijk eind volgend jaar. Of deze Cadillac ook in Europa zal worden geleverd is vooralsnog niet duidelijk. Wij achter de kans klein. Dat is dan ook het enige aan deze auto dat niet groot is.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com