BYD, het Chinese autobedrijf, toont veel zelfvertrouwen door in het hol van de leeuw, in Zuid-Duitsland, te midden van automerken als Audi, Mercedes en BMW, de definitieve productieversie van hun elektrische auto, de BYD Seal, te lanceren. Dit nieuwste model van het enorme Chinese conglomeraat heeft indrukwekkende specificaties, en we gaan alles ontdekken over deze dynamische elektrische auto.
Een van de eerste dingen die opvalt aan de BYD Seal is de prijs. Hoewel de officiële verkoopprijs nog niet is vrijgegeven, kunnen we rekenen op een prijs van ongeveer 46.950 euro voor de versie met 313 pk, achterwielaandrijving en een krachtig 82 kWh Blade Battery accupakket. Da’s nogal een knoeperd van een accu, die een rijbereik van zo’n 570 kilometer mogelijk maakt. Als we naar vergelijkbare modellen in de markt kijken, zoals de Tesla Model 3 en de Xpeng P7, blijkt de BYD Seal competitief geprijsd te zijn. De instapversie van de Tesla Model 3 kost 41.990 euro (met een kleinere accu), terwijl de Xpeng P7 met een grotere accu een investering van 51.188 euro vereist. Als je de voorkeur geeft aan een traditioneel Europees merk, dan kost een BMW i4 eDrive35, de basisversie uit de i4-serie, 59.362 euro, met een (netto) accu van 67 kWh. BYD komt ergens begin 2024 ook met een basisversie van de Seal. Daarin zorgt een 61 kWh accu voor de energieopslag. Wat dat model kost blijft vooralsnog onduidelijk, maar als je een beetje aan het rekenen slaat, kom je op een prijs van om en nabij de veertig mille. Overigens was bij het maken van de video van de BYD Seal de exact inhoud van de basis-accu nog niet bekend, vandaar dat we in de video een andere capaciteit vertellen.
Prijspakker?
Moeten we BYD zien als een prijspakker, een merk dat ‘veel auto’ biedt voor een acceptabel bedrag? Ja, en nee. Ja, omdat de prijs voor hetgeen je krijgt ontegenzeggelijk keurig is. En nee, omdat de Seal meer heeft te bieden dan een sterke prijsstelling.
Kruip je achter het stuur dan valt het direct op; een lekker dik, driespaaks stuur, dat een beetje doet denken aan een BMW-stuur. Je zit op goede stoelen. Net als Tesla produceert BYD alles zelf, hetgeen in tijden van een mondiale pandemie grote voordelen heeft – er is dan geen afhankelijkheid van toeleveranciers, die zich wellicht niet aan hun afspraken kunnen houden. Het meubilair in de Seal is dus een eigen ontwerp. De voorstoelen zijn vrij strak vormgegeven, waarschijnlijk zitten corpulente personen er minder plezierig op. De zitting zou een fractie langer mogen, zodat de onderbenen meer ondersteuning ondervinden, maar door de stevige ronding van de zijwangen blijf je goed op je plek, mocht je een keer wat vlotter een bocht ronden. Met 4,80 meter is de Seal een echte midsize sedan. Op de achterbank heb je voldoende ruimte. De bagageruimte meet slechts 400 liter en de toegankelijkheid is niet geweldig doordat de klep wat compact is. De achterbankleuning kan uiteraard om, zodat er ook lange voorwerpen mee kunnen. Voorin heeft elke Seal extra bergruimte, ook de versie met vierwielaandrijving en dus een elektromotor voorin. In de 53 liter bagagebak onder de voorklep kun je laadkabels kwijt. Of andere zaken, dat bepaal je gelukkig helemaal zelf.
Achterwielaandrijving of vierwielaandrijving
Als je geïnteresseerd bent in de BYD Seal, moet je kiezen tussen de versie met achterwielaandrijving en de versie met vierwielaandrijving. Zoals meestal bij een elektrische auto, zit het verschil in de hoeveelheid motoren. De basisversie heeft een motor achterin, en komt aan 313 Pk. Ga je voor de duurdere AWD-versie dan heb je de beschikking over 530 Pk. Twee motoren vragen meer energie dan één motor, vandaar dat de actieradius van de basisversie een fractie beter is dan van de AWD. De introductie van de Seal speelde zich af in de omgeving van München, de bakermat van merken als BMW, Mercedes en Audi. Vervelend dat daar de dagen voorafgaand aan het persevenement een serieus noodweer langstrok. Hagelstenen zo groot als eieren sloopte de ramen en delen van de carrosserie van een aantal Seal’s van de BYD-persvloot. Waaronder voornamelijk basismodellen, zodoende hebben wij alleen gereden met de duurdere AWD-versie.
Rijgedrag en afwerking doen denken aan premium merken
Het rijgedrag doet wat denken aan dat van de BMW i4. Zoals gezegd zit je goed achter het stuur. Prettig is het cluster in de middenconsole, rondom de kristalachtige hendel om de aandrijving te selecteren, waar een kring van fysieke knoppen is ondergebracht. De rest van de bediening vind je in het menu, achter het enorme draaibare beeldscherm. Simpele zaken als richtingaanwijzers en ruitenwissers bedien je met conventionele stengels achter het stuur. Net als de raambediening. De portieren open je met fysieke hendels. De ultieme auto voor wie de bediening van een Tesla wat al te vooruitstrevend vindt. Het is niet alleen de zitpositie en het stuurwiel dat doet denken aan een BMW i4. Ook de stijfheid van de carrosserie, de nauwkeurigheid van de besturing en de bodycontrole op hoge snelheid zijn van BMW-niveau. De Seal AWD maakt zijn meters op actieve dempers, die overmatige bewegingen van de body op degelijke wijze elimineren. De dikste versie van de Seal heeft gewoon een lekker, enigszins speels, maar vooral dynamisch rijgedrag.
Waarom voor een BYD Seal kiezen?
De eerste Seal’s komen in het laatste kwartaal van dit jaar op de markt. Vooralsnog lijkt het erop dat er voldoende beschikbaarheid is. Waarom zou je gaan voor een BYD Seal? Er is tenslotte inmiddels aardig wat keus in het mid-size EV-segment. Niet omdat de Seal grensverleggend snel laadt aan een DC-lader; het maximum is vastgelegd op 150 kW, met 11 kW aan AC. De meeste concurrenten laden vlotter aan een snellader. Volgens BYD houdt de Seal zijn hoogste vermogen echter vrij lang vast. Da’s iets wat we later gaan vaststellen in een uitgebreide test op Nederlandse bodem. Ook het regenereren zou wat steviger mogen. Echt one-pedal driving is niet mogelijk met de Seal. Een engineer vertelde aan e-Drivers.com dat er vermoedelijk een over-the-air update komt, waarbij het remmend effect bij het liften van het gaspedaal toeneemt. Wat pleit voor de Seal is de formidabele afwerking, dit is absoluut van premium Zuid-Duits niveau. De vormgeving en de werking van bedieningsknopjes, de suède-achtige afwerking op het dashboard, de pasvorm van de componenten, er valt niks op aan te merken. Zoals ook de totale rijbeleving, de actieradius, de prijs en de garantievoorwaarden indruk maken. Dat brengt ons bij de conclusie dat de traditionele merken nogal wat werk te verzetten hebben, maar goed, dat wisten we al. En Tesla heeft er met de Model 3 concurrentie bij gekregen.
Tekst: Werner Budding
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com