Tesla is sinds jaar en dag de onbetwiste marktleider op het gebied van elektrische voertuigen. Maar de concurrentie neemt eindelijk toe. Vooral BYD maakt een indrukwekkende opmars. De Chinese autofabrikant is hard op weg om Tesla van de troon te stoten als ’s werelds grootste producent van elektrische voertuigen.
BYD groeit sneller dan Tesla
In het derde kwartaal van 2023 verkocht BYD maar liefst 431,603 volledig elektrische voertuigen, een stijging van 23% ten opzichte van het vorige kwartaal. Ter vergelijking: Tesla verscheepte in dezelfde periode wereldwijd 435,059 auto’s. Het verschil van slechts 3,456 auto’s tussen de twee bedrijven is het kleinst tot nu toe. Als we in ogenschouw nemen dat de groei bij Tesla een beetje stagneert, moge het duidelijk zijn dat BYD binnenkort wel eens meer elektrische auto’s bouwt dan Tesla.
Voorsprong
BYD onderscheidt zich onder anderen door het feit dat het veel onderdelen zelf maakt. Het bedrijf produceert niet alleen auto’s maar ook zijn eigen accu’s en halfgeleiderchips. Dat biedt BYD ontzettend goede expansiemogelijkheden. Ook heeft BYD zijn aanbod onlangs uitgebreid met twee luxe EV-merken, Yangwang en Fang Cheng Bao. Deze zijn vooral voor de lokale markt bedoeld.
Daarnaast biedt het wereldwijd twee goedkopere elektrische modellen aan, de Seagull en de Dolphin, die een breder publiek zullen aanspreken. Waar Tesla nog steeds bezig is met de ontwikkeling van de zo vaak aangekondigde betaalbare elektrische auto, heeft BYD die allang in de showroom staan. En met de Seal heeft BYD ook al een concurrent voor de populaire Tesla Model 3 in het programma (foto boven).
Internationale expansie
BYD zet ook stappen op internationaal vlak. In het derde kwartaal van 2023 was 9% van de totale verkoop afkomstig uit export, een stijging ten opzichte van 5% in het vorige kwartaal. Dit toont aan dat het bedrijf zijn vleugels uitslaat buiten de Chinese markt.
Uitdagingen
Hoewel BYD en Tesla nek-aan-nek gaan in de verkoopcijfers, zijn er ook uitdagingen. Beide bedrijven liggen onder het vergrootglas van Europese functionarissen die onderzoek doen naar Chinese subsidies voor EV’s. Tesla heeft daarnaast te maken met productievertragingen, terwijl BYD zijn productie juist opvoert.
Investeringsperspectief
De iconische belegger Warren Buffett zag de potentie van BYD al vroeg. Hij investeerde via zijn bedrijf Berkshire Hathaway in de Chinese automaker. Deze investering heeft niet alleen het bedrijf een financiële impuls gegeven maar ook het vertrouwen in BYD als serieuze speler op de EV-markt vergroot.
Interessante strijd
In ieder geval is de komst van BYD als een geduchte concurrent in de wereldwijde EV-markt niet te negeren. Met sterke verkoopcijfers, technologische innovatie en een groeiende internationale aanwezigheid, is het bedrijf meer dan een serieuze uitdager voor Tesla. Het belooft daarom een interessante strijd te worden in de race om de grootste EV-producent ter wereld te worden.