Binnenkort – ergens in mei 2024 – staat de BMW i5 Touring in de showroom. Een elektrische stationwagen in het premium segment. En daar zijn er nog niet zo veel van. Eigenlijk nog geen een, althans niet in dit formaat. Die voorsprong zou deze elektrische stationwagen best wel eens tot een aardig succesnummer kunnen maken.
Elektrische stationwagens
Er zijn nog maar heel weinig elektrische stationwagens op de markt. De MG5 Electric was de eerste, en recent zijn daar de Nio ET5 Touring, Peugeot e-308 SW en Opel Astra Electric Sports Tourer bijgekomen. Volkswagen heeft de komst van de VW ID.7 Touring aangekondigd, die mogen we ergens na de zomer verwachten. De Audi A6 Avant e-tron zou ook dit jaar op de markt moeten komen maar die heeft nogal wat vertraging opgelopen.
Daarom mogen we stellen dat de BMW i5 Touring de eerste elektrische stationwagen in het premium segment op de markt is. Maar wellicht is het niet lang de enige, afhankelijk van de snelheid waarmee Audi met de A6 Avant e-tron komt. Hoewel er geen concrete aanwijzingen zijn, schijnt het dat Mercedes-Benz met een EQE stationwagen bezig is. Maar zo ver is het nog lang niet.
Imponerend
De BMW i5 Touring lijkt op de foto niet zo groot, mede vanwege zijn elegante lijnen. Maar hij is echt behoorlijk groot. Niet langer dan de i5 sedan, maar dat hoeft ook niet. De lengte van 5.060 mm, breedte van 1.900 mm en hoogte van 1.515 mm, gecombineerd met een wielbasis van 2.995 mm, maken van de BMW i5 Touring een imposante verschijning. Het design is een mooie combinatie van functionaliteit en elegante lijnen, en naar onze mening oogt de i5 van alle recent verschenen elektrische modellen van de Beierse autofabrikant ‘het meest als een BMW’.
Achterwiel- of vierwielaandrijving
Onder de motorkap hebben kopers de keus uit twee krachtige aandrijflijnen: de eDrive40 en de M60 xDrive. De eDrive40, met achterwielaandrijving, één motor en 340 pk terwijl de vierwielaangedreven M60 xDrive met twee motoren zelfs over 601 pk beschikt, beloven een uitzonderlijke rijervaring. Beide varianten hebben een 81,2 accupakket. De eDrive40 heeft daarmee een actieradius van tot 560 km, de M60 xDrive kan tot 506 km afleggen op een enkele lading. In combinatie met de DC-laadsnelheid van maximaal 205 kW zijn beide modellen ideaal voor zowel dagelijks gebruik als voor langere reizen.
Ruimte, comfort en technologie
De forse afmetingen zorgen uiteraard voor een flinke hoeveelheid ruimte en comfort garanderen. Maar de i5 Touring is een toonbeeld van BMW’s technologische expertise. Uitgerust met het innovatieve BMW Curved Display en geavanceerde systemen voor automatisch rijden en parkeren, moet deze auto nieuwe maatstaven zetten voor de interactie tussen bestuurder en auto.
BMW’s toewijding aan duurzaamheid komt tot uiting in de i5 Touring. Niet alleen vanwege de emissievrije elektrische aandrijving. Het interieur is voor een groot deel samengesteld uit veganistische materialen, voor een luxe ervaring die past bij de hedendaagse milieubewuste consument. Wie toch liever een lederen bekleding wil: die is optioneel verkrijgbaar.
De marktintroductie van de BMW i5 Touring is in Nederland gepland voor mei 2024. Dan staat hij in de showroom met een vanafprijs van €79.622 voor de eDrive40. Kopers kunnen dan kiezen uit de volgende uitvoeringen:
Model | Aandrijving | Vermogen | Actieradius | Consumentenadviesprijs |
BMW i5 eDrive40 Touring | RWD | 340 pk | tot 560 km | € 79.622,- |
BMW i5 eDrive40 Touring M Sport Edition | RWD | 340 pk | tot 560 km | € 79.999,- |
BMW i5 M60 xDrive Touring | AWD | 601 pk | tot 506 km | € 110.477,- |