Audi geeft zijn kleinste elektrische model, de Q4 e-tron, een upgrade. Dankzij een krachtigere, efficiëntere aandrijflijn krijgt hij betere prestaties. Daarnaast verbeterde de Duitse autofabrikant ook het nodige aan de rijeigenschappen en uitrusting.
De Audi Q4 e-tron is momenteel het enige model dat Audi op de MEB-architectuur van de Volkswagen Groep bouwt. Omdat de Volkswagen Groep wat verbeteringen doorvoerde aan deze veelgebruikte elektrische architectuur, kan Audi daar ook van profiteren.
Nieuwe elektromotor
Men voert dit model voortaan uit met een nieuwe elektromotor op de achteras, die we al kennen van de nieuwe Volkswagen ID.7. Met die nieuwe aandrijflijn heeft de Q4 e-tron niet alleen wat meer vermogen maar ook een groter rijbereik. Zowel de uitvoeringen met achterwielaandrijving als de versies met quattro vierwielaandrijving beschikken (op de achteras) nu over deze nieuw ontwikkelde synchroonmotor met permanente magneet. Overigens zal de 40-versie vanwege de krachtigere aandrijflijn voortaan als 45 door het leven gaan, en de 50 gaat om dezelfde reden 55 heten.
Verdere verbeteringen
Audi meldt verder dat men verbeteringen heeft doorgevoerd aan het onderstel en de besturing van de Q4 e-tron, wat hem wat sportieve rijeigenschappen moet geven. Ook zijn er uitbreidingen aan de uitrusting en de veiligheidssystemen. Het volledig digitale Audi Virtual Cockpit-instrumentarium is voortaan standaard. Ook krijgt de Q4 een actieve rijstrookassistent en de mogelijkheid om met ‘fake sounds’ de rijervaring te verrijken. Die laatste feature zal de meningen ongetwijfeld verdelen maar is niettemin interessant.
Specificaties
De Audi Q4 e-tron is beschikbaar in verschillende versies, waarbij de Q4 45 e-tron en Q4 Sportback 45 e-tron achterwielaandrijving hebben en over een vermogen van 210 kWh (286 pk). De Q4 55 e-tron quattro en Q4 Sportback 55 e-tron quattro zijn de topmodellen met een vermogen van 250 kW. De acceleratie van 0 naar 100 km/u varieert van 5,4 seconden voor de topmodellen tot 6,7 seconden voor de 45 e-tron versies. Uiteraard kunnen kopers ook nu nog kiezen voor de normale carrosserievariant, en voor de sportiever ogende Sportback-variant.
Alle varianten van de Audi Q4 e-tron zijn uitgerust met een accupakket met een netto capaciteit van 77 kWh, waarbij de maximale DC-laadsnelheid varieert afhankelijk van het model. De quattro-versies kunnen nu bijvoorbeeld laden met een snelheid van maximaal 175 kW, terwijl de versies met achterwielaandrijving een maximale laadsnelheid van 135 kW hebben.
De actieradius van de Audi Q4 e-tron varieert uiteraard afhankelijk van het model en de rijomstandigheden. Helaas heeft men nog niet alle specificaties vrij kunnen geven. Op dit moment weten we alleen de actieradius van de Audi Q4 45 e-tron, die een maximum WLTP-range van 524 kilometer heeft. De Sportback-variant hiervan komt dankzij een betere stroomlijn iets verder: 547 kilometer.
Audi Q4 e-tron | Vermogen | Accupakket | Actieradius (WLTP) |
Q4 45 e-tron | 210 kW | 77 kWh | 524 km |
Q4 Sportback 45 e-tron | 210 kW | 77 kWh | 547 km |
Q4 45 e-tron quattro | 210 kW | 77 kWh | NNB |
Q4 Sportback 45 e-tron quattro | 210 kW | 77 kWh | NNB |
Q4 55 e-tron quattro | 250 kW | 77 kWh | NNB |
Q4 Sportback 55 e-tron quattro | 250 kW | 77 kWh | NNB |
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com