Alpine op weg naar een nieuwe, elektrische toekomst

Alpine, het iconische Franse automerk, is bezig om een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis te schrijven. Renault heeft immers aangegeven dat men Alpine nieuw leven wil inblazen en transformeren tot een high-end elektrisch merk. Alpine maakte onlangs bekend dat het maar liefst zeven modellen in de planning heeft.

Sleutelrol in de Renaulution-strategie

Volgens het recente persbericht van de Renault Group, moet Alpine zelfs een sleutelrol spelen in de nieuwe strategie van de groep, genaamd “Renaulution”. Deze strategie heeft als doel om de groep te transformeren van een autofabrikant naar een technologie-, diensten- en schone energiebedrijf. Alpine zal hierin een belangrijke rol spelen, met een focus op het ontwikkelen van innovatieve en duurzame mobiliteitsoplossingen.

Deze transformatie betekent niet alleen een verschuiving naar elektrische voertuigen, maar ook een voortzetting van Alpine’s betrokkenheid bij de autosport. Het merk zal blijven deelnemen aan de Formule 1, een belangrijk onderdeel van de identiteit van Alpine, en dit zal ongetwijfeld helpen om het merk te positioneren als een leider in high-performance en technologisch geavanceerde voertuigen.

Maar liefst zeven nieuwe modellen in de planning

Alpine’s transformatie gaat niet alleen over strategie, maar ook over concrete producten. Het merk heeft de ontwikkeling van verschillende nieuwe modellen aangekondigd, die allemaal deel uitmaken van hun ambitieuze elektrificatieplan. Het Franse merk heeft de ambitie om in de komende jaren zeven nieuwe modellen te lanceren. Deze modellen variëren van compacte sportwagens tot een volledig elektrische SUV. Hier is een overzicht van de aangekondigde modellen en hun verwachte lanceringsdata:

  • Alpine A290

    Een compacte elektrische hatchback die veel gemeen heeft met de aankomende wedergeboorte van de iconische Renault 5. Een bijbehorende showcar is al gepresenteerd en de auto wordt verwacht in 2024.

  • C-segment Crossover GT

    Een crossover in het C-segment, welke is gepland voor 2025. Deze zal worden geproduceerd in de Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé in Frankrijk.

  • Alpine A110

    Een geheel nieuwe versie van de iconische sportwagen is gepland voor eind 2026. Deze zal volledig elektrisch zijn en gebaseerd zijn op de Alpine Performance Platform (APP), een high-performance platform voor toekomstige volledig elektrische sportwagens.

  • Roadster

    Een roadster gebaseerd op de A110, de lanceringsdatum is nog niet bekend.

  • Alpine A310

    Een nieuwe versie van de A310, een sportcoupé met vier zitplaatsen. De lanceringsdatum van de nieuwe Alpine A310 is nog niet bekend.

  • D/E-segment SUV’s

    Twee nieuwe modellen (SUV’s) in het D/E-segment zullen de line-up van zeven elektrische Alpine-modellen tegen 2030 completeren. De lanceringsdata zijn nog niet bekend.

Het is duidelijk dat Alpine zich richt op een breed scala aan voertuigcategorieën, van sportwagens tot SUV’s. Dit geeft aan dat het merk zich niet alleen wil vestigen in de wereld van elektrische sportwagens, maar ook een belangrijke speler wil worden in de groeiende markt voor elektrische SUV’s. Alle modellen moeten de kernwaarden van het merk belichamen: prestaties, stijl en innovatie.

Alpine Performance Platform (APP)

Het Alpine Performance Platform (APP) is een cruciaal onderdeel van de toekomstige strategie van Alpine. Dit modulaire platform zal de basis vormen voor alle toekomstige modellen van het merk en is ontworpen om aanpasbaar te zijn in lengte en breedte, afhankelijk van de behoeften van elk specifiek model.

Het APP is een bewijs van Alpine’s vermogen om op een kostenefficiënte manier een eigen platform te ontwikkelen. Dit betekent dat Alpine auto’s kan aanbieden die trouw blijven aan het DNA van het merk, met een sterke focus op sportiviteit en wendbaarheid. Het platform profiteert ook van de interne middelen van het bedrijf om schaalvoordelen te realiseren.

Niet voor alle modellen

Alpine’s platform zal in ieder geval dienen als basis voor de A110, de roadster gebaseerd op de A110 en de nieuwe A310, de sportcoupé met vier zitplaatsen. De kleine Alpine 290 zal hoogstwaarschijnlijk op het CMF-BEV van de alliantie staan.

Het is nog onduidelijk of de twee nieuwe SUV’s in het D/E-segment op het APP-platform zullen worden gebaseerd of op bestaande platforms van de alliantie. Als deze nieuwe modellen op het APP worden gebaseerd, zou het bereik van toepassingen voor het platform relatief breed moeten zijn, aangezien een tweezits elektrische sportwagen zoals de A110 heel andere eisen stelt dan een sedan of een SUV in het E-segment.

Andere technologieën

Naast het APP-platform ontwikkelt Alpine ook eigen technologieën voor zijn exclusieve sportmodellen, zoals een interne verbrandingsmotor op waterstof of het Alpine Dynamic Module (ADM), een centraal controlesysteem om de wendbaarheid en prestaties te verbeteren.

Ampere

Het APP-platform zal ook profiteren van de expertise van Ampere, de toekomstige elektrische en software-entiteit van de Renault Group, op het gebied van Software-Defined Vehicles (SDV). Dit betekent dat de voertuigen die op het APP-platform worden gebouwd, zullen profiteren van de nieuwste software- en elektrische technologieën.

Break-even in 2026

De elektrificatieplannen van Alpine zijn niet alleen ambitieus op het gebied van productontwikkeling, maar ook in financieel opzicht. Het merk heeft duidelijke doelen gesteld voor de komende jaren.

Alpine verwacht in 2026 break-even te draaien, een belangrijke mijlpaal op weg naar financiële stabiliteit. Maar het merk kijkt verder dan dat. Tegen 2030 streeft Alpine naar een omzet van acht miljard euro, een doel dat de groeiambities van het merk onderstreept.

Die financiële doelen zijn uiteraard gekoppeld aan verwachte verkoopvolumes. Alpine mikt op een jaarlijkse verkoop van meer dan 70.000 voertuigen tegen 2030, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de huidige verkoopcijfers.

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)