Aiways neemt het lot in eigen handen en kiest voor Europa

De elektrische automarkt is onstuimig en dat zal door de mix van gevestigde namen en ambitieuze nieuwkomers niet snel veranderen. In deze competitieve wereld heeft het Chinese merk Aiways opmerkelijk genoeg besloten de thuismarkt de rug toe te keren en zich op Europa te concentreren. Wat schuilt er achter deze strategische wending?

Een Chinese draak met Europese ambities

De beslissing is gedurfd, maar volgens Aiways de enige juiste zet om te overleven en te groeien. Aiways is een relatief jonge speler in de EV-markt en heeft de afgelopen jaren geprobeerd voet aan de grond te krijgen in China (en Europa) met de U5 SUV. Maar de meedogenloze concurrentie en de aanhoudende prijzenslag maakten het moeilijk om winstgevend te worden. De coronapandemie gooide al eerder roet in het eten, waardoor de Aiways al minimaal waren zodat het bedrijf al snel op een kruispunt belandde. In plaats van zich neer te leggen bij de situatie, koos het bedrijf voor een radicale koerswijziging: de focus verleggen naar Europa, waar de vraag naar elektrische auto’s blijft stijgen.

Financiële injectie en een nieuw hoofdkwartier

Om deze Europese ambities waar te maken, heeft Aiways een slimme zet gedaan: een beursgang in de VS via een SPAC (Special Purpose Acquisition Company). Deze zet levert niet alleen de broodnodige financiële middelen op, maar ook internationale aandacht en geloofwaardigheid. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor verplaatst naar München, het hart van de Europese auto-industrie, om dichter bij zijn nieuwe doelgroep te zijn en te profiteren van de expertise en het talent dat daar volop aanwezig is.

Vernieuwing en uitbreiding van het modellengamma

Met de nieuwe financiële middelen wil Aiways zijn modellenaanbod vernieuwen en uitbreiden voor de Europese markt. De U5 SUV krijgt een update en de veelbelovende U6 SUV-Coupé zal eindelijk zijn debuut maken. Maar Aiways heeft meer in petto: de U7, een grote SUV, staat ook op de planning.

Daarnaast zet het bedrijf in op innovatieve technologieën, zoals het MAS (More Adaptable Structure) platform, dat de basis zal vormen voor toekomstige modellen. Dit modulaire platform biedt flexibiliteit en maakt het mogelijk om snel nieuwe modellen te ontwikkelen die aansluiten bij de wensen van de Europese consument.

Online verkoop en samenwerking met dealers

Aiways gaat in Europa voor een hybride aanpak: online verkoop, die wordt gecombineerd met samenwerking met dealergroepen. Dit biedt consumenten de flexibiliteit om online te bestellen, maar ook de mogelijkheid om persoonlijk advies te krijgen bij een dealer. Geen verkeerde keuze, aangezien veel Europese consumenten nog steeds waarde hechten aan de traditionele dealerervaring.

Uitdagingen en kansen

Hoewel Aiways ambitieuze plannen heeft voor Europa, zijn er ook uitdagingen. Het merk moet concurreren met gevestigde namen zoals Volkswagen, Tesla en Hyundai, die al een sterke positie hebben op de Europese EV-markt. Bovendien moet Aiways werken aan het opbouwen van merkbekendheid en vertrouwen bij Europese consumenten.

Toch zijn er ook kansen. De Europese markt voor elektrische auto’s groeit snel, en er is ruimte voor nieuwe spelers die innovatieve en betaalbare modellen aanbieden. Wie weet kan Aiways een aantrekkelijk alternatief bieden voor Europese consumenten.

Is er een toekomst voor Aiways in Europa?

Of Aiways erin zal slagen om de Europese markt te veroveren, is nog onzeker. Maar één ding is zeker: het bedrijf is vastbesloten dat dit de beste manier is om te overleven. Laten we hopen dat de combinatie van deze gedurfde strategie, de innovatieve technologieën en een vernieuwde en groeiende modellenreeks Aiways genoeg soelaas biedt om de Europese droom waar te maken.

500 333 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)